إظهار / إخفاء الإعلانات 
رشح نفسك للاشراف بمدرسة ايجي شيب

الانتقال للخلف   مدرسة إيجى شيب | EgyChip School > قسم الاجهزة الالكترونية الاخرى > قسم شروحات الشاشات | Monitor-Crt

بديل ترانزستور

قسم شروحات الشاشات | Monitor-Crt

بديل ترانزستور

قسم شروحات الشاشات | Monitor-Crt

انشر الموضوع
احمد_اتون غير متواجد حالياً

احمد_اتون
عضو مميز
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

آخر تواجد : [+]
قوة الترشيح : احمد_اتون is on a distinguished road
افتراضي بديل ترانزستور

كُتب : [ 11-08-21 - 08:05 AM ]

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
طبعاً الشاشات لسه بادئها والحمدلله او مابدأت بدأت بشاشتين LCD لاصدقائي علشان لو باظوا ما نخسرش المهم الاولي كانت من نوع benq 21 ومشكلتها باور سميت وفكيت لقيت مكثف 120 مايكرو 450 فولت جيت اجيب زيه مالقتش دخلت ع محمد اللى جنبي بشويه كده بتاع صيانه تليفزيونات بقوله عندك من ده فى بورده قديمه لقيته طلع واحد 200 مايكرو و 200 فولت ياعم مش هو قالي ركبه بس وقولي وركبته لقيت الدنيا شغاله.

الشاشه التانيه Viewsonic 19 العيب باور برضه بس لقيت حاجات كتير بقى 470uf 10v , 470uf 25v
ولقيت بريدج وترانزستور
البريدج دخت عقبال مالقيته وطبعاً ماحدش يتريق علشان احنا فى الاسماعيليه هما محلين بيبيعوا الكترونيات وواحد منهم قالي اعمل مكانه دائره توحيد (4 دايود) المهم لقيته عند التانى
الترانزستور بقى مالقتهوش خالص هو مكتوب عليه dm0555R فمش عارف بديله ايه او اجيب ايه اركبه مكانه هو ترانزستور 6 ارجل

يبقى الطلب من اخوتى
1- بديل للترانزستور
2- هل تمشي دائره التوحيد للبريدج فعلاً والكلام ده يمشي علي اي بريدج
3- فى المشكله الاولي اكيد لاحظتم تغير حجم المكثف اد ايه واللى كنت اعرفه فى الحالات اللى مش بلاقي فيها المكثف بتاعى بثبت المايكرو وازود سنه الفولت لكن الكلام ده ازاي بقى

واسف للاطاله بس قلت تعرفوا الموضوع من الالو

ساعد في نشر والارتقاء بمدرسه ايجي شيب عبر مشاركة رأيك في الفيس بوك

كلمات بحث عالم احتراف الهاردوير EgyChip

مازربورد ، لاب توب ، هارد ديسك ، تابليت ، صيانة اللاب توب، ايجي شيب ،ثلغؤاهح ، كورسات صيانة ، منتجات صيانة التابليت الصينى , الايباد , كورسات لاب توب,WDR,DFL,PC3000 ,motherboard ,Laptop ,hard disk ,ايجي شيب , egychip , معدات صيانة الحاسب الالى , سوفت وير الفلاشات,data recovery, hdd egychip, data backup, computer forensics, اصلاح هاردات ,هارد بيتكتك,اقوي برنامج لصيانه الهارد الهاردات, ويسترن ديجيتال,سيجيت,عمل مديول,اصلاح روم, هارد بيزن,باد سيكتور,اصلاح باد سيكتور,اصلاح هارد ديسك,شرح برنامج اصلاح الهارد,اصلاح الهارد ديسك المعطوب,طريقة اصلاح ميديا الهارد, ,egychip bad sector,wd egychip ,wd tik tik ,segate egychip , write module , generate rom,board,bad sector,egychip Harddisk B,دورات ,صيانة,شرح, كارت البي سي 3000,صيانةاللاب توب,صيانة الهاردات,فيرم وير,أجهزة شحن البيوس,سموز, مازربورد ويسترن,ماكستور,pc30000,laptop,motherboard,كارت تستر,seagate ايجى شيب, صيانة المازربورد , صيانة الهارد ديسك , صيانة الاب توب , كورسات صيانة الكمبيوتر , كورسات صيانة , computer maintenance

f]dg jvhk.sj,v

م/ اسامة عثمان متواجد حالياً
م/ اسامة عثمان
::نائب المدير ::
قوة الترشيح : م/ اسامة عثمان will become famous soon enough
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-21 - 05:41 PM ]

أخي أحمد سأجيبك على الترتيب:
1- لاحظ اي عنصر من اشباه الموصلات بأكثر من 3 أطراف يصبح ic وان كان هناك بالفعل ايسيهات ب 3 اطراف فقط .
لم أجد الرقم حتى أقترح البديل لذلك اعطني الموديل بالتفصيل ورقم هذا العنصر على البورده نفسها ..حتى ابحث لك عليه في مخططه .
2- طبعاً دائرة التوحيد تصلح مكان البريدج لأن البريدج داخله 4 دايودات لكن الفرق الوحيد ان البريدج بأربع أطراف خارجين من كتلة واحدة وبالتالي فهو أسهل في التجميع على خط الإنتاج و أسهل في تصميم الدائرة العمليه ... بالبلدي أشيك بكتير من الدايوادت اللي عبارة عن 4 وكل دايود بطرفين يعني كلهم 8 أطراف ... لكن راعي شدة تيار الدايودات اللي هتستخدمها لاتقل عنى 3 أمبير ....
3- موضوع المكثف ده طبعاً عندنا ديار إفتاء في الإلكترونيات في كل محلات الصيانه !!! الناس تحب تفتي وتقولك ركب ده هيشتغل متخافش ! ونصيحة إلتزم بالمكثف الأصلي ولا تحيد عنه بهذا الشكل ... هتقولي طب الجهاز إشتغل هقولك أوكي... انت عندك التيار المتردد الداخل 220 فولت والتيار بعد البريدج 220 فولت مستمر وحضرتك ركبت مكثف 250 فولت يعني انت في الأمان ب 30 فولت فقط يعني حضرتك أي زيادة لحظيه في التيار عن 220 هتلاقي انتفاخ في المكثف ده غير ظروف التشغيل نفسها اللي بتستنزف المكثف يعني آجلاً أو عاجلاً هتلاقي مشكله من المكثف ده بالتحديد ولا أستبعد إنفجاره و خروج دخان ابيض كثيف منه يوماً ما !!! المصمم لما إختار ال 450 فولت كقيمه للمكثف كان حاسبها بالورقه والقلم مش بالإفتاء !!

توقيع : م/ اسامة عثمان
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلى الرحمن سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
احمد_اتون
عضو مميز
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-21 - 06:26 PM ]

تسلم اخي اسامه علي هذا الشرح وانا عن نفسي والحمدلله بحب استمتع بشرحك المستفيض من ايام ما بدأت من فتره قصيره وكانت اول مشكله عندي فى سماعات .
بس فى معلومه احب اعرفها منك معناها ايه اي حاجه بأكثر من ثلاث ارجل بقت IC يعنى الترانزستور اللى بنتكلم فيه اقول IC ولا ع ايه الكلام

وديه معلومات الترانزستور بين قوسين - IC علشان ماحدش يزعل

DF50
B
dm0565R

احمد_اتون
عضو مميز
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-21 - 06:40 PM ]

تقريباً يااخي اسامه انا كنت كاتب فى المشاركه الاولى الرقم غلط 555 ولما اتصلت باخويا علشان يقرا الرقم بالكامل علشان اقولهولك لقيت نظره احسن منى .... ههههه.... فقالى ان هيا 565 ودورت فى الداتا شيت بتاعتها لقيت ان بديلها 7652RB
وده رابط الداتاشيت اللى شفت عليها
ولو فيه بديل تانى او لو كلامي فى حاجه غلط برجاء تنبيهي
فى انتظار ردك

م/ اسامة عثمان
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-22 - 05:56 AM ]

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد_اتون مشاهدة المشاركة
تسلم اخي اسامه علي هذا الشرح وانا عن نفسي والحمدلله بحب استمتع بشرحك المستفيض من ايام ما بدأت من فتره قصيره وكانت اول مشكله عندي فى سماعات .
بس فى معلومه احب اعرفها منك معناها ايه اي حاجه بأكثر من ثلاث ارجل بقت IC يعنى الترانزستور اللى بنتكلم فيه اقول IC ولا ع ايه الكلام

وديه معلومات الترانزستور بين قوسين - IC علشان ماحدش يزعل

DF50
B
dm0565R

أنظر يا أخي احمد .. لو مسكت ترانزستور مثل C945 هتلاقيه ترانزستور npn حسب الداتا شيت لو أضفنا ليه بعض المكونات مثل مقاومات ومكثفات سيراميك و زينر مثلاً وادمجناهم بداخل عنصر طبق الأصل من الترانزستور ده ممكن أسميه إيه؟ ده IC لأنه أصبح يعمل وفقاً لدائرة داخليه هو أحد عناصرها ... والفيصل هي الداتا شيت هي التي ستخبرك هل هو ترانزستور أم ريجيوليتور " منظم جهد " أم IC

كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلى الرحمن سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
م/ اسامة عثمان
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-22 - 05:59 AM ]

اقتباس:
تقريباً يااخي اسامه انا كنت كاتب فى المشاركه الاولى الرقم غلط 555 ولما اتصلت باخويا علشان يقرا الرقم بالكامل علشان اقولهولك لقيت نظره احسن منى .... ههههه.... فقالى ان هيا 565 ودورت فى الداتا شيت بتاعتها لقيت ان بديلها 7652RB
وده رابط الداتاشيت اللى شفت عليها
ولو فيه بديل تانى او لو كلامي فى حاجه غلط برجاء تنبيهي
فى انتظار ردك
ماشي ياعم بتوهني .. عموماً ولا يهمك بس ملقتش بديل لازم تجيب نفس الرقم للأسف... لكن ما الذي جعلك تحكم على تلفه؟ ما قياساتك التي أوصلتك إلى هذا الإستنتاج؟

احمد_اتون
عضو مميز
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-22 - 07:09 AM ]

تقييمي ان هو اللى فاصل طبعا لم اقم بقياسه علشان زي ماقولتلك اول مره اشتغل فى شاشه وبالتالى اول مره اشوف ترانزستور 6 ارجل - حتى وانا بسأل عليه عند الاتنين اللى حدانا بتوع الالكترونيات المفروض الاتنين قالولي الترانزستور مش موجود ده بتاع باور ايه قولت لهم شاشه - قالك شفها عند بتوع التليفزيونات .
وزي ما اتفقنا المكثفات اللى لقيتها بايظه اتغيرت وقياس المقاومات اللى موجوده سليم والمكثف الكبير على القياس شحن وتفريغ تمام والملف سليم يبقى فاضلي الاتنين دول اللى ماتغيروش البريدج والايسي ..... وده ع حد علمي فى الشاشات اولا... وكدائره باور قدامي ثانياً.
وطبعا شوفت ان هو ic فى الداتا شيت اللى حطتها فى المشاركه السابقه ولقيت بديل واحد اللى انا كتبته مش اكتر بس الحمدلله مالقتهوش عندنا برضه ....... هههههههههه

م/ اسامة عثمان
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-22 - 12:08 PM ]

اقتباس:
تقييمي ان هو اللى فاصل طبعا لم اقم بقياسه علشان زي ماقولتلك اول مره اشتغل فى شاشه وبالتالى اول مره اشوف ترانزستور 6 ارجل - حتى وانا بسأل عليه عند الاتنين اللى حدانا بتوع الالكترونيات المفروض الاتنين قالولي الترانزستور مش موجود ده بتاع باور ايه قولت لهم شاشه - قالك شفها عند بتوع التليفزيونات .
وزي ما اتفقنا المكثفات اللى لقيتها بايظه اتغيرت وقياس المقاومات اللى موجوده سليم والمكثف الكبير على القياس شحن وتفريغ تمام والملف سليم يبقى فاضلي الاتنين دول اللى ماتغيروش البريدج والايسي ..... وده ع حد علمي فى الشاشات اولا... وكدائره باور قدامي ثانياً.
وطبعا شوفت ان هو ic فى الداتا شيت اللى حطتها فى المشاركه السابقه ولقيت بديل واحد اللى انا كتبته مش اكتر بس الحمدلله مالقتهوش عندنا برضه ....... هههههههههه

شوف يا أخ أحمد ... التفوق في الصيانه يأتي من الإستنتاجات التي تبنى على أساس علمي وليست الفروض فقط !
يجب عليك أخذ قياسات على خرج الشوبر " الملف الموجود في الباور " والخرج في الناحية التي عليها المكثفات الكيميائية ذات الجهود الصغيرة مثل 10/16/25/35 فولت .. لو وجدت الجهود عليها فدائرة الباور سليمة أخي العزيز
إبدأ شغلك من الأسهل للأصعب .. قيس الكابل الخاص بالباور ثم الفيوز ثم البريدج ثم خرج الشوبر ثم دائرة الإنفرتر وفيوزاتها ... لن يخرج العيب عنهم .. وأنا متأكد من بساطة العيب

احمد_اتون
عضو مميز
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-22 - 06:15 PM ]

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamalexandria مشاهدة المشاركة
يجب عليك أخذ قياسات على خرج الشوبر " الملف الموجود في الباور " والخرج في الناحية التي عليها المكثفات الكيميائية ذات الجهود الصغيرة مثل 10/16/25/35 فولت .. لو وجدت الجهود عليها فدائرة الباور سليمة أخي العزيز
إبدأ شغلك من الأسهل للأصعب .. قيس الكابل الخاص بالباور ثم الفيوز ثم البريدج ثم خرج الشوبر ثم دائرة الإنفرتر وفيوزاتها ... لن يخرج العيب عنهم .. وأنا متأكد من بساطة العيب

اخي اسامه شكرا للمتابعه وبالفعل اول شئ قبل كتابتى لهذا الموضوع هو قيامي بالقياس من اول كابل الباور والفيوز وكان الفيوز به مشكله وتم تغييره .... ودائره الانفرتر وكان بها مكثف سيراميكي ... والشوبر خرجه سليم بعد تغيير المكثفات 470uf 10v , 470uf 25v .... ففضل عندي الIC الذى تم ذكره وماعرفتش هل له قياس ولا لأ ودوت على طريقه لقياسه بما انه ترانزستور مالقتش ... وفى الاخر طلع IC يعنى شكرا فقلت يبقى يتغير مباشره ونتابع بعدها...

وان شاء الله بعد الفطار لما انزل هبتدي اخد القياسات مره اخري ممكن اكون نسيت حاجه تتقاس فى الطريق .... وارجوا منك اولا استحمالي لاننى فى بدايه طريق الشاشات ..... واذا كان لديك اي معلومات عن هذه الشاشه وان كانت بالصور او اعطال لشاشات اخري اكون شاكر لك.....
وقمت بقراءه جميع المواضيع والمشاركات هنا وعلى معظم المواقع الاخري حتى افهم طريقه فحص الشاشه واصلاح العيوب قبل اي شئ وذلك مما ساعدنى على اصلاح الشاشه الاولي (بخلصلك حلولك اللى ممكن تقولهالي) هههههههه

م/ اسامة عثمان
المزيد من الأحصائيات
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

كُتب : [ 11-08-23 - 12:45 AM ]

اقتباس:
اخي اسامه شكرا للمتابعه وبالفعل اول شئ قبل كتابتى لهذا الموضوع هو قيامي بالقياس من اول كابل الباور والفيوز وكان الفيوز به مشكله وتم تغييره .... ودائره الانفرتر وكان بها مكثف سيراميكي ... والشوبر خرجه سليم بعد تغيير المكثفات 470uf 10v , 470uf 25v .... ففضل عندي الic الذى تم ذكره وماعرفتش هل له قياس ولا لأ ودوت على طريقه لقياسه بما انه ترانزستور مالقتش ... وفى الاخر طلع ic يعنى شكرا فقلت يبقى يتغير مباشره ونتابع بعدها...

وان شاء الله بعد الفطار لما انزل هبتدي اخد القياسات مره اخري ممكن اكون نسيت حاجه تتقاس فى الطريق .... وارجوا منك اولا استحمالي لاننى فى بدايه طريق الشاشات ..... واذا كان لديك اي معلومات عن هذه الشاشه وان كانت بالصور او اعطال لشاشات اخري اكون شاكر لك.....
وقمت بقراءه جميع المواضيع والمشاركات هنا وعلى معظم المواقع الاخري حتى افهم طريقه فحص الشاشه واصلاح العيوب قبل اي شئ وذلك مما ساعدنى على اصلاح الشاشه الاولي (بخلصلك حلولك اللى ممكن تقولهالي) هههههههه

يا أخي العزيز طالما يوجد فولت بعد الشوبر إنسى أي سي الباور .... لو هو تالف كانت الجهود دي هتكون موجودة إزاي طيب ؟!!
إشتغل على دايرة الإنفرتر وترانزستوراتها وفيه فيوز صغير تأكد منه

مواقع النشر

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)

انواع عرض الموضوع تقييم هذا الموضوع
تقييم هذا الموضوع: